<جروزالم‌پست: ایرانی‌ها به قدرت دیپلماتیک خود شهره‌اند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1244
نویسنده : کامران وزیری
 

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی ضمن اعتراف به قدرت دیپلماتیک ایران اذعان کرد موفقیت طرح روسیه بر قدرت مانور ایران در مناقشه هسته‌ای خواهد افزود.

خبرگزاری فارس: جروزالم‌پست: ایرانی‌ها به قدرت دیپلماتیک خود شهره‌اند/ طرح روسیه موقعیت ایران را بهبود بخشید

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در گزارشی مدعی شد که با توجه به اتفاقاتی که در سوریه رخ داده است، ایران در راهبرد هسته‌ای خود تجدید نظر می‌کند.

این روزنامه صهیونیستی که به سیاق تمام روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائیل معتقد است هدف برنامه هسته‌ای ایران نه صلح‌آمیز بلکه نظامی است، مدعی شده است: جمهوری اسلامی مشاهده کرد که چگونه سوریه با کمک روس‌ها از حمله‌ای نجات یافت که هدف آن نه سرنگونی حکومت اسد بلکه حمله‌ای محدود بود. ایران به قدرت دیپلماتیک خود شهره است و می‌تواند مذاکرات را طولانی کند. ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند کجا باید پدال گاز را فشار دهند و کجا باید کوتاه بیایند.

بر اساس گزارش فوق، ایرانی‌ها به خوبی توجه کرده‌اند که سوریه چقدر خوب توانست جامعه بین‌المللی را دچار شکاف کند و مشاهده کرد که مردم غرب تا چه اندازه نسبت به دخالت نظامی بی‌میل‌اند.

با این وجود، خطر حمله یک‌جانبه اسرائیل یا آمریکا به ایران همچنان وجود دارد بنابراین ایران تلاش می‌کند تا با رئیس‌جمهور جدید خود بسایر جذاب به نظر برسد. به گفته تریتا پارسی، روحانی با توجه به طرح روسیه موفق شد بر اعتبار خود در داخل ایران بیفزاید. چنین امری می‌تواند به قدرت مانور روحانی در مساله هسته‌ای بیفزاید و با آرام شدن اوضاع سوریه، ممکن است تهران احساس قدرت کند.

جروزالم پست با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران، به سخنان ری تکیه، کارشناس شناخته شده شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرده که می‌گوید: «با پایان مساله سوریه، ایران احساس می‌کند که برنده شده است.»

به گفته تکیه، «سکوت جامعه بین‌المللی در برابر دعوت به استفاده از زور و ارجاع موضوع به پروسه مشکل‌زای سازمان ملل به ایران فرصتی برای استراحت داده است.»

«امیلی لاندائو»، از کارشناسان INSS هم اضافه کرده است که ایران به شکاف بین آمریکا و روسیه و اینکه اروپا چگونه نقش خود به عنوان یک بازیگر اصلی را حذف کرد، دقت می‌کند.

اگرچه بین مساله سوریه و پرونده هسته‌ای ایران تفاوت بسیار است، لاندائو بر این باور است که موضوع سوریه آزمونی برای جامعه بین‌المللی در مواجهه با تسلیحات کشتار جمعی بود.

از منظر لاندائو اتفاقات اخیر سوریه برای آمریکایی‌ها هم نکات خوبی داشت و هم نکات بد. نکته خوب آن این بود که آمریکا در صورتی که بخواهد می‌تواند رفتار بازیگران دیگر را تغییر دهد و همچنین موفقیت پیشنهاد روسیه می‌تواند به نزدیک‌تر شدن واشنگتن و مسکو بینجامد و ایران نمی‌تواند بر دور کردن آمریکا و روسیه از یکدیگر تمرکز کند.

اما نکنه منفی از نظر لاندائو آن است که نتیجه طرح روس‌ها همچنان معلوم نیست و باید دید در صورتی که طرح آنها به نتیجه مدنظر نرسد، برخورد آمریکا با آن چگونه خواهد بود. در این صورت، باز هم «مساله واکنش آمریکا» مطرح خواهد شد.



دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: